recent
أخبار ساخنة

رواية جاسر وحور كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم ملك

mourad
الصفحة الرئيسية

رواية جاسر وحور كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم ملك استطاعت رواية جاسر وحور أن تنال إعجاب وإقبال العديد من القراء في الوطن العربي، حيث احتوى كل فصل من فصول الرواية على مجموعة كبيرة من الأحداث الشيقة والرائعة والتي عملت على جذب الآلاف من القراء والاستمتاع بهذه الرواية، وقد عملت النسخة الإلكترونية على تسهيل قراءة الرواية وقتما نشاء وأينما نشاء. 

نبذة عن الرواية 

تعد رواية جاسر وحور من أنجح الروايات المصرية الإلكترونية، وقد تزايدت محركات البحث باستخدام شبكة الانترنت حول رواية جاسر وحور كاملة جميع الفصول بقلم الكاتبة ملك، ومن الممكن تحميل رواية جاسر وحور كاملة جميع الفصول بكل سهولة عن طريق استخدام شبكة الإنترنت.

رواية جاسر وحور كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم ملك


تم كتابة رواية جاسر وحور بواسطة الكاتبة ملك التي استطاعت أن تبرز اسمها في مجال الكتابات الروائية من خلال موهبتها في كتابة الروايات والتي كانت سببا في جعلها من أهم الكُتاب الذين يقدموا روايات عربية إلكترونية للجمهور، فهي تتمتع بأسلوب رائع في سرد أحداث القصة والرواية، كما استطاعت ربط أحداث الرواية بطريقة منطقية، مما جعل رواية جاسر وحور تتمكن من تحقيق نجاح كبير وباهر، وقد تم كتابة هذه الرواية باللهجة العامية المصرية ما جعلها قريبة من قلوب القراء، وقد حصلت الرواية على نسبة قراءة عالية.

تحكي الرواية عن قصة حب ممتعة تدور احداثها حو جاسر وحور، ومن خلال تصفح الرواية سوف تستمتع بالأحداث المسلية والموشوقة، وكيف يستطيع الحب التغلب على المشاكل والعواقب، خاصة مع شخصية بطل الرواية جاسر، وأهم ما يميز رواية جاسر وحور كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم ملك هو أنها رواية مشوقة ولن تشعر بالمملكة أثناء قراءتها.

ملخص الرواية

تتكون الرواية من ثلاثة عشر فصلا وكل فصل من تلك الفصول حصل على إهتمام الكثيرين، وذلك بسبب الأحداث المشوقة التي يحتويها، وهي تعد من الروايات الرومانسية، وتدور أحداثها في مصر، وهي تروي قصة جاسر رجل الأعمال الناجح الذي يتمتع بشخصية عنيدة ومسيطرة، وحور الطالبة الجامعية ذات الشخصية اللطيفة والحساسة.

وتدور أحداث الرواية حول لقاء جاسر وحور لأول مرة في حفلة، وسرعان ما يُفتن جاسر بجمال حور وشخصيتها، بينما تشعر حور بالخوف بعض الشيء من جاسر وشخصيته القوية، ومع ذلك، تتطور مشاعرهم تجاه بعضهما البعض بسرعة شديدة، حيث يحاول جاسر التقرب من حور مرات عديدة، ولكن في البداية تقابل حور هذه المحاولات بالرفض، فكانت حور تخشى أن يستغلها جاسر الرجل الثري القوي، لذلك، حاول جاسر مرارًا وتكرارًا أن يظهر لها أنه رجل جيد وكريم.

وبعد محاولات عديدة من جاسر أخيرًا توافق حور على مواعدته، وتبدأ علاقتهما في النمو والتطور، ويقع كل من جاسر وحور في الحب، ولكن سرعان ما تواجه علاقتهما بعض التحديات، حيث يحاول عم جاسر قټله رغبةً منه في الحصول على ثروته، بالإضافة إلى ظهور ريهام، صديقة جاسر السابقة، والتي ما زالت تُحبه وتبذل قصارى جهدها في إفساد علاقة جاسر بحور.

تستطيع حور تقديم يد المساعدة إلى جاسر من أجل التغلب على أعدائه، بالإضافة إلى أنها تحاول مساعدته على أن يصبح شخصًا أفضل، وفي نهاية الرواية يتزوج جاسر من حور ويعيشوا في سعادة دائمة، ونجد أن رواية جاسر وحور تسلط الضوء على أهمية الحب وقيمة التضحية، ومن خلال الرواية يتم توضيح أن الحب يمكن له أن يتغلب على أي عائق، وأن التضحيات التي نقوم بتقديمها من أجل الأشخاص الذين نحبهم تستحق دائمًا.

مقتطفات من رواية جاسر وحور

توجد بعض المقتطفات لرواية جاسر وحور والتي يبحث عنها العديد من الأفراد حتى يتمكنوا من مشاركة هذه المقتطفات من خلال مواقع التواصل الاجتماعي لكي تحصد ملايين الاعجابات، ولعل من اهم وابرز مقتطفات هذه الرواية ما يلي:

حور: هو انتَ مش شايف شكله عامل ازاي يا لهوي دا بيلعب بشنبو.

جاسر وهو بيضحك: طيب خلاص هموته اهو.

جاسر: طب خلاص خليكي فوق الغساله بقى ويارب يطلع لك.

حور: خلاص ونبي، طب تعالى شلني وطلعني بره.

جاسر: يارب صبرني، تعالي ياستى، وراح شيلها.

جاسر: بتضحكي علي ايه بس.

حور:عيونك حلوه اووي.

مقتطفات من الفصل التاسع

جهزت حور الغدا بس في دماغها ما رأته يحدث بين ريهام وأخوها حسام؛ 

على الأكل قال أبو جاسر: هتسافر امتى يا جاسر. 

ركزت حور مع جاسر بسرعه وخافت ازاي هيسافر ويسيبها جاسر: على طول بعد الغدا ومش عارف هرجع امتي.

قامت حور من على الاكل وطلعت علي شقتها وطلعت حماتها وراها قالت: ما تقعديش في شقتك علشان مين هيعمل شغل البيت ومين هيجهز الغدا ده.

هزت حور راسها بالموافقة وطلعت ولما دخلت اوضتها دموعها نزلت عشان جاسر هو اللي كان حاميها منهم ودلوقتي هيعملوا فيها اللي هما عايزينه، سمعت باب الشقه اتفتح فمسحت دموعها بسرعه، شافها جاسر قاعدة فقرب منها وقالها: حضريلي شنطتي. 

هزت راسها بالموافقة وقامت وقبل ما تمشي مسك ايدها ولفها ليه وقالها: في أي مالك وأي حكاية العياط معاكي النهارده. 

حور: مفيش سيبني علشان ألحق أحضرلك الهدوم.

أتنهد جاسر وقال بضيق: حور ما تلفيش وتدوري عليا في اي مالك.

حور بدموع: أنا مش عايزاك تمشي وتسيبني هنا لوحدي

جاسر باستغراب: هو انا مش راجع تاني! متعمليش ذي العيال الصغيرة مش هتأخر هو مجرد يوم ولا يومين بالكتير.

هزت راسها بتفهم فقالها وهو بيمشي ايده على خدها: كفايه عياط بقى وبعدين يعني هو انتى مش هتعرفي تنامي لوحدك ليوم واحد ده حتي انتى بتنامي بعيد عني يعني مش فارقه كتير. 

اتكسفت وقالت وهى متجاهلة كلامه: انا هروح أجهز الشنطه.

سابها ودخلت تجهز شنطته وهي بتقول لنفسها انتى مش صغيرة علشان تستخبي فيه كل ما حد يكلمك.

مشي جاسر بعد ما حور وصلته لحد باب البيت وهو مستغرب بس ما علقش كان حاسس انها عايزه تسافر معاه بس ما ينفعش علشان حتي امه تعبانه ومفيش حد غيرها يقعد معاها مين هيساعدها لو اخدها بس وصى أمه عليها وحذرها من الخناق معاها علي اي حاجه، وحضنها حتى هي ما بعدتتش عنه بس بعدت بسرعة لما سمعت حليمة وراهم. 

جاسر: أمشي دلوقتي بسرعة علشان مالغيش السفرية دي احسن، فبعدت عنه بكسوف قعدت حليمة تطلب طلبات كتير.

طلعت حور على شقتها بتعب بعد ما خلصت كل حاجه، وحتي ماشفتش ريهام من ساعه الغدا فكان يومها هادي مكنش فيه الكلام اللي بترميه عليها كل ما تشوفها بس وهى معديه من قدام اوضت ريهام، سمعت حاجه غريبه ولقيت باب اوضتها مفتوح شوية فزقت حور الباب بقوه لدرجه انه اتخبط بالحيطه وعمل صوت عالي فزع ريهام وشافت اللي صدمها              

في نهاية مقالنا رواية جاسر وحور كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم ملك، نكون قد قدمنا لكم أهم المعلومات المتعلقة ب رواية جاسر وحور كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم ملك، وينكم تحميل الرواية من مواقع الإنترنت حيث أنها تتوفر كاملة بصيغة pdf 

google-playkhamsatmostaqltradent